İNTERNETTE ŞARKIŞLANIN SESİ ŞARKIŞLA FM

Gürçayır 2018 Nüfusu Toplam : 1.965 Erkek : 941 Kadın : 1.024

SİVAS HABERLERİ

27 Haziran 2014 Cuma

Teravih Namazı ve Önemi



Teravih namazı 20 rekatlık nafile bir namazdır.Bu namaz,Ramazan ayına mahsus bir namazdır.Bu namazı cemaatle de tek başımıza da kılabiliriz.Bu namazı evde de camide de kılabiliriz.Nafile namaz olduğu için kılmayanın azaba uğramayacağı düşünülür.Kılmanınsa büyük sevabı vardır.

Hükmü : Müekked  ve kifai sünnet

Teravih, orucun değil, vaktin sünnetidir.Şu hadislerle sabittir :

         "Her kim inanarak ve karşılığını Allah'tan bekleyerek Ramazan'ı ihya ederse, geçmiş günahları bağışlanır." (Buharî, İman, 25, 27; Müslim, Musafi'in, 173, 176; İbn Mace, İkametu's-Salâ, 173; Tirmizî, Savm, 83)
        “Şüphesiz Allah Ramazan orucunu farz kıldı. Ben de Ramazan gecelerini ihya etmeyi sünnet kıldım. Her kim inanarak ve sevabını Allah'tan bekleyerek Ramazan'ı oruçla, gecelerini namazla ihya ederse, anasından doğduğu gün gibi günahlarından temizlenmiş olur." (İbn Mâce, İkametu's-Salâ, 173; İbn Hanbel, I, 191, 195)
       Ramazan ayında bir keresinde Peygamberimiz yalnız yatsı namazını kıldırarak(teravihi kıldırmadan) evine çekilmiş ve teravih namazı için çıkmamış ve sabah namazına kadar bekleyen cemaate namazdan sonra “teravih için beklediğinizi biliyordum  fakat üzerinize farz olur da edasından aciz kalırsınız diye korktum.” (Buhari:2,252; Müslim:1,524)

 Peygamber efendimizin bizzat kendisinin teravih namazı kıldırdığına delil :  (Buhari,Tecrid-i Sarih tercümesi ve Şerhi c,4)

           Teravih namazı,Peygamber efendimiz  tarafından –zayıf rivayetler dikkate alınmadığında- sekiz rekat olarak kılınmıştır.Öyleyse sekize ek olan on iki rekat nereden çıktı?Sekiz rekata ek olarak gelen on iki rekat, hz.Ömer ile başlayarak sahabe uygulaması ile gelmiştir ve böylece teravih namazı yirmi rekat olmuştur.Bu sebepten ötürü,İbn Hümam dahil olmak üzere bazı alimler,sekiz rekat kılmayı müekked sünnet,bu sekize ek olarak kılınan diğer rekatları da müstehap olarak görür.Ebû Hanife, İmam Şafii, İmam Ahmed,iki kavlden birine göre,İmam Mâlik, Vitirden başka yirmi rekat kılmayı uygun görmüşlerdir.Saib bin Yezid diyor ki : Biz Hz.Ömer zamanında yirmi rekat teravih ve ayrıca vitir kılardık.Nevevi Hulesa’da bunun isnadı sahihtir,demektedir.Muvatta’daki onbir rekat rivayeti başlangıca aitti, sonradan yirmi üzerinde istikrar edilmiştir.(Fethul Kadir,İbnül Hümam)

Hz.Ömer’in bu tutumu bidat olarak değerlendirilebilir mi ?

         İmam Ebu Yusuf, üstadı Ebu Hanife’den, teravih namazının hükmünü ve Hz.Ömer’in hangi delile dayanarak teravih namazını yirmi rekat olarak gördüğünü sormuştur.İmam Azam, cevaben demiştir ki: Teravih namazı hiç şüphesiz bir sünnet-i müekkededir.Hz.Ömer bu namazın cemaatle yirmi rekat kılınması ne kendi ictihadıyla ne de sırf kendi düşüncesinden hareketle çıkartmıştır.O, Asr-ı saadette uygulanmayan bir din meselesini ihdas edip ortaya koyan bir bidatçı değildir.Elbette Hz.Ömer, bunu kendisine malum olan dinin bir asıl kaynağına ve Rasullüllah’ın bir tavsiyesine dayandırmıştır.( İhtiyar 1,68)
          Hz.Ömer döneminde başlayıp, Hz.Ali ve Hz.Osman dönemlerinden beri İslâm aleminde teravihin yüzyıllarca yirmi rekat olarak kılınagelmesi onu, böylece bütün İslâm toplumunun üzerinde ittifak ettiği bir üne ve özelliğe kavuşturmuştur ki Rasulüllah, ümmetinin yanlış bir iş üzerinde toplanmayacağını bildirmiştir.(Tirmizi:  4,466 No:2167/ İbn-i Hanbel : 6,396)

          Teravih namazı her ne kadar tek başına kılınabilse de , bu namazın cemaatli kılınması,kifai sünnettir.Bu durumda,bir mescitte cemaat halinde teravih kılınmazsa,çevre sakinleri bu sebepten ötürü mesûl olur. Ramazanın dışında, Vitir Namazı cemâat ile kılınmaz. Bu icma’ ile caiz değildir.

Teravih namazında kaç rekatta bir selam vermek daha uygundur ?

Ömer Nasuhi Bilmen,İlmihal : Teravih namazını, her iki rekatta bir selam vererek on selam ile bitirmek daha faziletlidir. Dört rekatta bir selam da verilebilir. Sekizde, onda veya yirmi rekatta bir selam vererek bitirmek de caizdir. Fakat böyle kılmak mekruh sayılmaktadır.
Prof.Dr.Hamdi Döndüren,ilmihal :  Teravih namazını her iki rekatta bir selam vererek, on selam ile bitirmek daha faziletlidir. Dört rekatta bir selam da verilebilir. Sekizde, onda, hatta yirmide bir selam vermek de caizdir. Fakat bu kerahetten hali bulunmaz.
Diyanet’in sitesinden :  Terâvih namazını iki rekatta bir selam vererek ve dört rekatın sonunda biraz dinlenerek kılınması müstehaptır. Bu dinlenmelerde tehlil (lâ ilâhe illallâh demek) ve salavât ile meşgul olunması uygundur.
Ali Fikri Yavuz,İslam İlmihali : En faziletli olan, iki rekatta bir selam vererek on selamla namazı tamamlamak ve her dört rekat sonunda,tesbih veya salevat okuyarak beklemektir.


        Teravih namazlarında,namazı kıldıran imam-hatibin fil süresinden aşağı doğru okumasını eleştirmek akla aykırıdır.Kimilerinin “Hocam duaları bırak,Kur’an’dan oku.” demesiyse bilgisizlikten ileri gelmedir.İbn Abidin,Reddül Muhtar’ın ikinci cildinde bu konuya değinmiştir. Cemaatin kısa süreleri ezberlemeleri,ezbere bilenlerin de bu sürelerdeki yanlışlarını düzeltmeleri ve namaz kıldıranın da hangi rekatta olduğunu daha kolay tespit edebilmesi için kısa süreler diye bilinen fil süresinden aşağı doğru okumak faydalıdır.
         Teravih namazına gelen çocukların cami içerisinde oyun oynamaları ya da gürültü çıkarmaları,hiç kimseye onları camiden kovma,atma yetkisi vermez.Neden ?
İslam dini kovuculuğa sıcak bakmadığı  gibi kovuculuğu  yasaklamıştır da.
İslam dini kovuculuğa izin verseydi bile,kişi bir başkasını ancak kendi mülkünden kovma hakkına sahip olurdu.Bana ait olmayan bir yerden,her hangi birisini kovma hakkım olamaz!
Camiler,kamu mülkü olarak değerlendirilir.Birinin diğerine “komu binasında benim oturma hakkım var ama senin yok.” demesi mantığa uygun mudur ?Kamu binaları halka açık binalardır.Kamu binasında bir yasaklama getirilecekse bu yasaklama o binanın amiri tarafından getirilir.Dolayısıyla kimse kimseyi camilerden kovamaz!

Hiç yorum yok: