l - Farz olan namazların yani 5 vaktin rekâtlarının miktarı:
Sabah 2
Öğle 4
İkindi 4
Akşam 3
Yatsı 4 hepsi 17 rekâtdır.
Öğle 4
İkindi 4
Akşam 3
Yatsı 4 hepsi 17 rekâtdır.
Bunlara ilâveten farzlardan evvel ve sonra sünnetlerini Resulü Ekrem vash etmiştir.
Sabah 2 evvel
Öğle 4 evvel 2 sonra
İkindi 4 evvel
Akşam 2 sonra
Yatsı 4 evvel 2 sonra hepsi 20 rekâtdır.
Öğle 4 evvel 2 sonra
İkindi 4 evvel
Akşam 2 sonra
Yatsı 4 evvel 2 sonra hepsi 20 rekâtdır.
İkindi 4 evvel sünnet
Yatsı 4 evvel sünnet sünneti gayrı müekkede. Bunlar
sünneti gayri
müekkededir. Yani Resulü Ekrem bu sünnetleri bazen terk etmişlerdir.
Yatsı 4 evvel sünnet sünneti gayrı müekkede. Bunlar
Niçin: Diğerlerini terk etmemiştir.
Onlar müekkede sünnetdir. Müekkede olanlardaki sırlar biraz evvelceki
yazılarda izah edildi. Gayri müekkede sünnetleri bazen terk, Resulü
Ekrem tarafından terkedilmesi en büyük sırdır ki bu gayrı müekkede
sünnet çok mühimdir.
Resul'ün terk etmesi meselesi de çok
mühimdir. Ömür boyunca bu gayri müekkede sünnetleri terketmeyenler de
vardır ki bu nokta çok mühimdir. (Halvette söylenen sırlardandır.)
İkindi vaktindeki gayri müekkede sünnetin kıymetini zedelemeye hiç
gelmez. Yatsı da öyledir.
Hiçbir sünnet namaz cemaatle kılınmaz.
Kaza namazları da cemaatle kılınmaz.İmam da seferi olsa, cemaatin hepsi
seferi olsa seferi olarak cemaatle kılınmaz. Cemaatin hepsi seferi
olsa, imam mukim olsa cemaat namazı imamla tam olarak kılmak
mecburiyetindedir. İmam seferi olsa, cemaat mukim olsa, imam seferidir.
Cemaat değildir. Cemaat namazı bozmadan tamamlar. İkindi ve yatsı
namazlarının 4 er rekât ilk gayrı müekkede sünnetlerinde 2. ve 1. inci
kaidede (Ettahiyyatü) de Allahümme salli'ler okunur. Üçüncü rekâtda
tekrar subahaneke okunur. Bunlar da gayrı müekkedenin sırrının
anahtarıdır.
Resulü Ekrem'e namaz esnasında hiç
vahiy nazil olmamıştır. Yalnız Kıblenin Kudüsten Mekke'ye çevrilmesi bir
öğle namazının farzının üçüncü rekâtında çevril emri vahyolunmuştur.
Namazı bozmadan bütün sahabelerle birlikte Mekke'ye dönmüşlerdir. Bir de
ikindi ve yatsı namazlarının ilk gayri müekkede sünnetlerini kılarken
vahiy gelmiştir. Namaz inkıtaa uğramıştır. O sırada şu ayet inmiştir,
(söylenemez)
Kur'anın içine dalan ancak onu
öğrenebilir. Bundan ötürü sünnet namazlar cemaatle kılınmaz. Sabah
namazı şükür namazı olduğundan sünnet evveldir. Akşam namazı hamd namazı
olduğundan farz evveldir. Akşam namazı miraçta (Kabı kavseyn) de
doğrudan doğruya Resul'e emrolunmuştur. Kabı kavseyn: Bir yay miktarı
Resulü Ekrem yanaşmıştır. Sabah ise miraçtan ayrılacağı zaman emrolundu.
Sonradan ayet ile bildirilmiştir. Bu iki namazın emri sırasında vahiy
meleği arada yoktur. Doğrudan doğruyadır.
Adatı ilâhiyede değişiklik ve istisna
olmadığı için ayetle de te'kiden Cebrail ile miraçtan sonra
bildirilmiştir. Hakiki namaz kılanın Resulü Ekrem'e en yakın olduğu
zaman sabah namazının sünnetini kılarkendir. Hak'la en yakın olduğu
zaman, akşam namazının farzını kılarkendir.
Onun için sabah namazının sünneti ile
farzı arasında kelâm etme... Akşamın farzı ile de sünneti arasında kelâm
etme. Bunları yapabilirsen her halde Cenabı Allah nasip eder namazın
miraç olduğunu o zaman anlarsın, bize de dua edersin...Sözümüzü dinle.
Karıştırma... Hak'ka kasem ederim ki bu söz doğrudur. Biz lâf ile senin
arana girmek selâhiyetimiz olmadığı gibi bir hiçiz ne oluyoruz.
Bu esrar ledünni hareket ve fiillere
girer. Ledünni manaya değil... Alıklaşma... Tehlikeli sırlardır
burası...Elhamdülillah...Namaz beş vakittir niçin. Bu vakitlerde ne
oluyor ki en kıymetli ibadet olan namaz bu tesbit edilen vakitlerde
kılınıyor. Ve vakit de farzdır. Bunu da bilmek lâzımdır. Amma kime.. Onu
bilen bilir.
Fetvayı Hindide; farzın, sünnetin, vacibin kazası olur diye bir fetva vardır. Doğrudur.
Yalnız gayri müekkede sünnetin kazası olmaz diye de bir işaret vardır.
Yalnız gayri müekkede sünnetin kazası olmaz diye de bir işaret vardır.
Bu niçindir.Bozulan namazın kazası
yoktur, iyadesi vardır. Bunu da unutma. Yukarda belirttiğimiz bu
hususları daha iyi anlamak için şunları düşün.
Seher vakti neler oluyor.
Hayvanlarda. Nebatlarda. Yıldızlarda.
Havada. Bunlan evvelce izah etmiştik. Akşam güneş battığında bulunduğun
yerdeki olanları yukardaki düşünce ile yine düşün. Sabah yıldızı
parıldar. Birden hareketsiz kalır. Hayvanlar melemez. Bir meltem eser on
dakika. Şebnem düşer. Sonra horoz öter. Namaz vakitlerinde sabah akşam
(vakitlerinde) az çok bariz birşeyler oluyor. Diğer öğle ikindi yatsı
vakitlerinde de seçilmesi çok güç yine birşeyler oluyor. Bu vakitler
farzdır. Birçok sahabelerin namaz vakti geldiği zaman yüzleri solardı.
Resulü Ekrem'in mübarek yüzleri
dolukurdu. Bu ne demektir... Cuma günü öğle vaktindeki vakte ikinci bir
farz vakit yüklenir. Cuma yalnız erkeklere gibi görünse de kadınlara bu
vaktin farzıyeti habersiz bir emir olarak bildirilmiştir. Cuma namazı
emrolunan Cuma suresini oku. Anlamaya çalış. Orada da gizli bir ayet
vardır. Ondaki manayı anlamaya savaş. Çabalamadan olmaz bu. Bu işde
armut piş ağzıma düş yok ağam.Resulü Ekrem'in şu kat'i tavsiyesini de
unutma:
Cuma günü bana çok salât getirin. O
gün bana melekler selâtı hemen getirirler. Ne demektir bu...O da bunlan
nereye gönderiyor bilir misin? Nereden bileceksin. (Makamı Mahmud).
Bütün bu selâvatlarla birlikte kendi selâvatıyla gönderiyor. Bundan
dolayı şefaat Resulullah'a verilmiştir.
Namazda cesede ait tadili erkân
vardır. Bu farzdır. Bu hareketler ledünni hareket ve fiillerdir. Miraçta
Resul Kudüs'e oradan semavata gitti. Bu beşeri dünyevi hareketdeğildir.
Amma cesetle gitmiştir. Cesede ve ruha farz olanlar vardır. istikbali
kıble Vakte niyet Ruha ait farzdır bunlar. Bu niyet daha ziyade nefse.
Kıraat ise nefsin ruha bağlanmasıdır. Bu da ledünnidir.
9.4.1982 Cuma
Dr. Münir Derman
NOT: Yukarıdaki yazı Münir Derman’ın; “Yazılmamış Sırların İlki, Yazılacak Sırların Sonu” isimli eserinden alınmıştır.Kaynak: http://www.onaltiyildiz.com/haber.php?haber_id=3409
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder